24 oktober 2012

GODASTE BRÖDET

Jag älskar att baka, vilket är tur eftersom jag också älskar bröd.
Skulle kunna äta det både till frukost, lunch och middag!
OCH det är bättre än vilket lördagsgodis som helst:)
 
 




När jag var liten var min favorit tekakor och "bergis", alltså bara vitt bröd.
Det är jag inte alls lika förtjust i längre, utan nu har jag fastnat för surdegsbröd.





Mitt absoluta favoritbröd just nu är valnötsbröd, som jag har bakat idag.
Valnötterna gör att brödet får en alldeles speciell smak, sååå gott! 





Jag skickar med receptet ifall någon skulle vilja prova.
Det här brödet kan jag verkligen rekommendera!




RECEPT

700 gram ljummet vatten
15 gram jäst
830 gram vetemjöl spec. gärna stenmalet
200 gram rågsikt eller graham
2 msk honung
300 gram uppfriskad rågsurdegsgrund
30 gram salt, gärna havssalt
100 gram grovt krossade valnötter



GÖR SÅ HÄR

  1. 1. Lös upp jästen med vattnet. Tillsätt mjölet och kör i maskin 3 min. Låt degen vila 10 min.
  2. 2. Tillsätt surdegsgrunden och kör ytterligare 3 min på lite högre hastighet. Tillsätt saltet och kör 3 min till. När det återstår 15 sek tillsätt nötterna.
  3. 3. Jäs degen i lätt inoljad platlåda med lock eller annat stort kärl i 2 tim. Slå (vik ihop) degen var 20:e min första tim.
  4. 4. Häll ut degen på mjölat bakbord och dela den i 2 delar. Lägg varje deg i en jäskorg. Sätt den ena degen i kylskåpet och täck med en handduk.
  5.  
    5. Sätt ugnen på 250º och låt en plåt eller sten och järngryta med lock (om du använder det) värmas upp samtidigt med ugnen. När ugnen är varm häll försiktigt upp degen, den som ej står i kylen, i den varma grytan eller direkt på plåten/stenen. Sätt locket på grytan och in i ugnen! Grädda ca 30 min och tag sen av locket.
     
    6. Sätt in en termometer i degen. När den visar 96º-98º är det klart.
  6.  
  7. 7. Tag ut degen som står i kylen när du sätter in den första i ugnen, det brukar vara lagom.
  8.  
  9. 8. Låt kallna på galler. För bästa kvalitet förvara brödet inlindat i 2 handdukar eller speciell brödpåse av tyg för att undvika att det blir tråkigt och gummiaktigt i plastpåsar. Går dock bra att frysa i plastpåsar, men tag bort plasten och vira in i handdukar när du tinar det.
 
 
 
 
kram
 
 

23 kommentarer:

  1. Låter hur gott som helst och ser helt ljuvligt ut på din fina bild!

    SvaraRadera
  2. Det låter ju hur gott som helst. Kanske att prova till helgen!
    Jättefina bildet:-) Ha en fin kväll /Liv

    SvaraRadera
  3. Tack för ditt mail:) ÅH nu ska här bakas, det var ju så gott när jag fick smaka det hos er:)

    Hoppas att ni mår bättre!

    Stor Kram!

    SvaraRadera
  4. Har aldrig bakat surdegsbröd, men detta lät väldigt gott.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Åh vad gott det brödet såg ut!
    Jag älskar oxå bröd och gillar att baka. Tack för receptet, kram Suss

    SvaraRadera
  6. Skönt att höra att jag inte är ensam om att vara tokig i bröd ;), det är ju så gott!!! Har aldrig testat att baka surdegsbröd, kanske dags att testa.
    Kram Jennifer

    SvaraRadera
  7. Hej Pernilla! Låter väldigt gott, men jag undrar över surdegsgrunden. Har du gjort den själv från början? Förresten, frukostbullarna blev jättegoda. Jag la upp det på FB och det var flera som ville ha receptet, så "dina" bullar har nu spridit sig runt om i Skåne :). Ha det bra! Ing-Mari

    SvaraRadera
  8. Mums!

    Och så vackert det ser ut också. Älskar dina bilder!

    xx

    SvaraRadera
  9. Ser väldigt gott ut..det ska jag absolut prova.
    Dina foton..suck..du är så duktig med kameran !!!!!

    Kram Anette

    SvaraRadera
  10. Himmel, så gott brödet ser ut! Du fotar ju så bra också!
    Jag skulle gärna baka oftare, men det är ju så farligt att ha nybakt bröd hemma jämt och ständigt. ;)
    Kram
    Ingela

    SvaraRadera
  11. Å NU SKA DET BAKAS!
    Tack för receptet!

    Kram Johanna

    SvaraRadera
  12. Hej.
    Så roligt att du lämnade ett spår hos mig ;) så jag hittade hit!
    Vilken jättefin blogg du har!!!
    och tack för receptet... måste jag prova.

    kram kram Malin

    SvaraRadera
  13. Jag har inte vågat mig på det där med surdeg ännu, men det ser verkligen jättegott ut ditt bröd!
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  14. Mums vad gott det ser ut! Älskar själv bröd men bakar sällan själv. Kanske jag borde pröva ditt escept...
    Kram Sabina

    SvaraRadera
  15. Jag skulle behöva "friska upp" mina egna bakmetoder. Här i Oz finns ju inte så mycket spännande mer är vitt mjöl då!! Färsk jäst är en konst att få tag på och jag måste bara lära mig att göra surdeg så att jag kan prova detta. Basta! Får bli ett nyårslöfte i god tid tror jag.
    Kram Anette :-)

    SvaraRadera
  16. Åh så gott det ser ut!! Maken bakade allt bröd hemma tidigare, men så blev vi övriga familjemedlemmar liksom less på surdegsbröd och började köpa Längtan och sånt, så nu har han slutat...Jag vet, otacksamma typer vá! Måste nog gulla lite med honom så han sätter en ny surdegsgrund och börjar baka igen, nu saknar jag det ju!
    Ha det bra fina du!
    Kram Camilla

    SvaraRadera
  17. Hej Pernilla. Va glad jag blev att du hittade hem till mig. Har precis börjat blogga så allt är nytt o spännande. Håller på o lära mig ta bra bilder osv. Dina bilder är fantastiskt fina, så här kommer jag titta in ofta. Ha en härlig höstdag. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  18. Men så gott det där såg ut, valnötsbröd är ju så fantastiskt gott. Tyvärr är jag ingen hejjare på att baka:(
    så här blir det köpebröd!

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  19. mm man tackar ,, låter riktigt gott det där

    SvaraRadera
  20. Åh, det ser ju hur supersmaskigt ut! Jag har sparat ner flera av dina recept, så jag hoppas att jag snart ska kunna ta mig tid att baka dem också =)

    Kram Linda

    SvaraRadera
  21. Tusen tack för fint brödrecept, åhh... så got det ser ut!!!

    Önskar dig en riktigt härlig hösthelg, fina bloggvän.
    Ann-Louisekram♥

    SvaraRadera
  22. Åh, så gott.:-) Snygga bilder. Kram

    SvaraRadera
  23. Gud vad gott det ser ut =) ska jag pröva nån dag när jag får lite tid över :)

    SvaraRadera

TACK för att du tar dig tid att lämna en hälsning!